Skip to main content

Nødvendig informasjon før eskalering av lokalnett-relaterte saker til Sikt.

Innledning

Her finner du informasjon om hva som bør være med av informasjon i en sak som er relatert til problemer med lokalnett levert av Sikt.

Les Driftsinstruks for kunder av "Lokalnett fra Sikt - CNaaS" for å se hvordan du kontakter og eskalerer saker til Sikt.

Informasjon som bør være med i en sak

  • Organisasjonsnavn for kunde av CNaaS
  • Kontakt informasjon: E-post, navn og telefon
  • Tidspunkt for feilen.
    • Dersom dette er sporadisk, oppgi tidspunkt for når feilen fant sted sist. Eventuelt kan flere tidspunkt oppgis.
  • God beskrivelse av problemet
    • Hvordan oppleves problemet?
      • Tregt?
      • Ustabilt/blir koblet av nett?
      • Får ikke kontakt med enkelte eller flere nettsider?
      • Får ikke logget på nettet?
    • Beskriv også eventuelt hvilke nettsider/tjenester som fungerer og ikke fungerer.
    • Er flere brukere berørt eller gjelder det kun innmelder?
  • Trådløst eller fastnett; 
    • Ved trådløst: navn på SSID/trådløsnett 
  • Brukernavn: Gjelder kun ved tilkobling til eduroam.
  • Brukerens telefonnummer: Gjelder kun ved tilkobling til gjestenett med bruk av SMS.
  • Lokasjon for brukeren
    • Bygg-nummer/-navn
    • Rom-nummer
    • Punktnummer (ved trådbasert tilkobling)
  • MAC-adresse på nettkortet til brukeren. Tips: Grunnleggende feilsøking ved problemer i lokalnett for å se hvordan du finner MAC-adressen til brukeren.
  • Operativsystem/enhetstype; mobiltelefon/pc, windows, mac, linux, android, apple etc.
  • Informasjon fra grunnleggende feilsøking.

Husk: heller for mye informasjon enn for lite. Dersom Sikt må etterspørre mer informasjon, så vil dette bidra til lengre løsningstid.