Skip to main content

Hjelpespørsmål ved anskaffelser av IT-tjenester

Punkt til hjelp i vurderingen av IT-tjenester som enten vil inneholde data som har potensiale for gjenbruk, eller som trenger data.

IT-tjenesten bør ha et API for å tilgjengeliggjøre sine data:

  • Har systemet et åpent grensesnitt?
  • Er grensesnittet godt nok dokumentert?
  • Integrasjonen må kunne utvikles av hvem som helst, og ikke bare av leverandøren av IT-tjenesten. Kan institusjonen styre hvem som får tilgang til API-et, eller setter leverandøren begrensninger?
  • Støtter tjenesten moderne teknologier og bransjestandarder?
  • Er det praktisk mulig å hente ut data fra API-et? Har du brukere av API-et, dvs. konsumenter, som kan vurdere dette?
  • Er alle kildedata tilgjengelige gjennom API-et?
  • Har institusjonen tilgang til å skrive alle kildedata? Er noe bare tilgjengelig gjennom et grafisk grensesnitt (GUI)?
  • Hvordan er ytelsen til API-et? Oppetid, responstid?
  • Kan systemet gi ut data til alle mulige konsumenter, eller har leverandøren begrensinger? For eksempel maks antall spørringer over en periode eller maks antall konsumenter.
  • Hvis sanntidsoppdateringer er ønskelig: Støtter systemet å sende ut notifikasjoner eller andre former for meldinger ved endringer i kildedata?

Hvis sluttbrukere skal logge på tjenesten:

  • Støtter tjenesten pålogging med Feide?
  • Støtter tjenestens API bruker-integrasjoner eller system-til-system-integrasjoner?

Hvis systemet skal provisjoneres:

  • Støtter systemet provisjonering via API, eller må data skrives inn manuelt? Manuelle dobbelregistreringer må vektlegges tungt negativt, siden det skaper ekstraarbeid og dårligere datakvalitet.

  • Har systemet egen provisjonering, som kan hente fra andre API, eller må vi utvikle dette selv? Hvis ikke bør vurderingen legge på ekstrakostnad ved utvikling av kobling for dette.

  • Har API-et begrensinger ved skrivetilgang?

    • Noen skytjenester har for eksempel rate-limiting, som kan være et hinder ved f. eks. studiestart, når tusenvis av studenter vil måtte registreres på kort tid.
  • Har systemet noen form for opprydding i gamle data?

Hvis systemet skal brukes som datalager for andre presentasjonslag:

  • Støtter API-et OAuth2 mot Feide?
  • Kan systemet knytte endringer opp mot riktig bruker?
  • Hva er responstiden til API-et? Å bruke et API mot et presentasjonslag setter høye krav til ytelsen, siden sluttbrukerne forventer rask respons.