Skip to main content

Account Claim

Account Claim (kontoaktivering) er et eget brukergrensesnitt opprettet for å gjøre det mulig for nye brukere å aktivere brukerkontoene sine. Kort fortalt benytter Account Claim ID-porten, SMS og e-post eller Feide for å autentisere personer og lar dem utføre noen basis funksjoner gjeldende sin egen konto. Standard funksjonalitet inkluderer det å aktivere brukerkonto, endre passordet og opprette et nytt passord hvis man har glemt det nåværende.

I tillegg til dette har applikasjonen støtte for endring av adgangskortets PIN-kode og bestilling av nytt adgangskort samt opplasting og sletting av bilde av bruker. De sistnevnte funksjonene finner man under "Min konto", hvis institusjonen har aktivert dette i konfigurasjonen.

Hvis noe går galt under disse prosessene, får brukeren informative feilmeldinger og om mulig oppgitt hvordan man kan endre det. Men hvis noe uventet oppstår eller et problem er vedvarende, blir man bli bedt om å kontakte Helpdesk. Meldingen inneholder kontaktinformasjonen til institusjonens egen Helpdesk.