Skip to main content

Registrer din tjeneste for meldingsutsending

Hvordan du registrerer din tjeneste i Selvbetjeningsportalen for RabbitMQ for å hente eller sende meldinger:

  1. Logg inn i din institusjons selvbetjeningsportal for RabbitMQ. Se oversikt over den tekniske plattformen om du ikke kjenner adressen. Skjermskudd av startsiden til selvbetjeningsportalen

  2. Velg "Opprett ny applikasjon".
    Skjermskudd av tom førsteside i selvbetjeningsportalen

  3. Legg inn detaljene om tjenesten din. Velg et godt og beskrivende navn, da dette hjelper andre å finne din tjeneste. Skjermskudd av opprettingsvinduet i selvbetjeningsportalen Navnet får en prefiks basert på formålet. Dette gjør det enklere å skille mellom test-, utviklings- og produksjonsmiljø.

  4. Hvis din tjeneste produserer notifikasjoner, velger du "Registrer notifikasjonskilde":
    Skjermskudd av hovedsiden til en applikasjon i selvbetjeningsportalen

  5. Legg inn dokumentajon om notifikasjonene fra din tjeneste, eller lenke til hvor det er tilgjengelig. Dette er nyttig for konsumentene som ønsker å integrere med din tjeneste, så de håndterer og tolker notifikasjonene riktig.

  6. Hent ut tilkoblingsdetaljene for din tjeneste, og legg de inn i tjenesten din. Skjermskudd fra "hvordan publisere notifikasjoner" i selvbetjeningsportalen

Selvbetjeningsportalen snakker med RabbitMQ fortløpende, så straks dette er gjort, har din institusjons RabbitMQ-instans allerede opprettet det som trengs for å publisere notifikasjoner:

  • En virtual host som er navngitt etter navnet på tjenesten/applikasjonen (feks system-production-my_service).

  • Et exchange med navn basert på tjenesten/applikasjonen (feks outgoing_system-production-my_service). Det er her din tjeneste kan publisere sine meldinger.

Selvbetjeningsportalen gir deg en del forklaringer, og til og med eksempel-kode for både uthenting og publisering av meldinger. Du kan også se RabbitMQ sin egen dokumentasjon for mer tekniske detaljer rundt meldingsutveksling.