Skip to main content

Web Services for Dummies

Vi vet ikke hvilke tjenester vi trenger i fremtiden, men både endringstakten og kravene til digitalisering øker. Det er derfor viktig å tenke på fremtidige kostnader, dvs. at i ROS- og kost/nytte-analyser bør man legge inn et godt slingringsmonn for at IT-tjenesten skal ha endringsevne. Man skal kunne endre, sågar skifte ut, enhver programvare uten at dette utløser store kostnader, heller ikke i andre deler av virksomheten.

Tidligere har vi gjort programvarevalg som har gjort bytte av programvare veldig kostbart, f.eks. programvare for arkiv, lønn, regnskap, integrasjon, og studentsystem. I noen IT-tjenester med mange integrasjoner knyttet til seg, har vi vært i en lock in situasjon (Synkroniseringseffekt). I praksis betyr dette at programvaren ikke kan skiftes ut fordi kostnadene ved skiftet blir for store. Illustrasjonen under viser hvordan programvaren BAS leverer data til åtte forskjellige konsumenter, d.v.s. mottagere av data. Hvis man byttet ut programvaren BAS, ville det utløse endringer, og dermed kostnader, i alle disse konsumentene. Og alle må skifte til samme tid.

I realiteten har vi gjerne ikke åtte konsumenter, som i tegningen, men 50+. Hvis alle disse har egne spesialtilpassede uttrekk (datasett) kan ingenting gjenbrukes, og alt blir påvirket av et bytte.

Hvis det derimot hadde vært et API mellom BAS og konsumentene, slik at hver konsument hentet dataene de trengte og selv tilpasset den til sitt format, kunne man endret eller skiftet ut hele BAS uten at dette skapte store endringer for noen av konsumentene. Så lenge API-et til ny og gammel BAS følger samme API.

I praksis vil det alltids bli mindre endringer. For eksempel kunne det hende at nytt BAS ville måtte endre intern id for alle sine entiteter. Dette er likevel mye mindre kostbart å endre på, enn å måtte bytte ut hele integrasjonen.

Mellom BAS (produsent/kildesystem) ser vi at det er kommet et API. Dette er tegnet inn med en hvit og en svart side. Den hvite siden, den konsumentene snakker med (de vet ikke om den svarte siden), behøver ikke endres. Den svarte siden kan hente eller levere data til flere kildesystemer. Hvilke kildesystemer som kommuniseres med behøver ikke konsumenten vite om. Heller ikke om den svarte siden benytter SQL, snakker med leverandørens egen (prorietære) WS, eller annet. Slik kan man sømløst og over en tidsperiode bytte ut BAS-programvaren, uten at dette medfører planlegging, prioritering og koordinering med konsumentene.

Det er ikke alltid leverandørens WS tilbyr de data man ønsker seg, og opp mot store skyleverandører kan det være umulig å få dette implementert som en liten kunde. Derfor er det mange vurderinger som må gjøres mht. API når IT-tjenester anskaffes. Den aller viktigste er: Skal man bygge, eller ha muligheten til å bygge, en egen WS? Dette virker kanskje som en uoverkommelig stor oppgave, men det finnes mange rammeverk i dag som gjør dette arbeidet veldig overkommelig. Det avhenger naturligvis om man bare skal tilby data, eller hvor rik funksjonalitet man ønsker å tilby. Man kan kombinere: Lage en selvutviklet WS for dataene mange konsumenter benytter, og benytte leverandørens for de få konsumentene med spesielle behov. Dette er vist i illustrasjonen under.

Videre: Dersom IT-tjenesten kommer fra en leverandør med et WS API som tilfredsstiller de ønsker vi har til utforming, kan man vurdere noen andre muligheter:

  • Kan man lisens- og utviklingsmessig beholde og endre leverandørens API, selv om man bytter ut leverandørens bakenforliggende programvare?

  • Skal man vente med å bygge en egen WS til man er i en situasjon hvor man skal skifte bakenforliggende programvare, og da bygge den selvlagde slik at det på den hvite siden ser ut som leverandørens? Altså slik at konsumentene ikke merker at man skifter API?